Po pierwsze, kiedy wybieramy poważną grę (ang. Serious games), należy zastanowić się, jaki wynik chcemy osiągnąć. Czy ta gra prowadzi do lub wspiera osiągnięcie oczekiwanych rezultatów? Spróbuj powiązać treść gry z celami dydaktycznymi, które zostały postawione, a jeśli to możliwe połącz ją z innymi metodami nauczania.

Jak wybrać użyteczną grę?

  • Upewnij się, że gra powiązana jest z celami i programem nauczania Twoich uczniów.
  • Upewnij się, że wybrana gra pobudzi fantazję uczniów. To pomoże im naprawdę zaangażować się w historię gry i poczuć motywację.
  • Gra musi być wyzwaniem. Każdy następny poziom powinien być trudniejszy, niż poprzedni. Idealnie dopasowana powinna być nieco powyżej możliwości uczniów, dzięki czemu będą chętniej zwiększać swoje możliwości.
  • Gra musi mieć jasne zasady i wymagania. W innym przypadku, istnieje duże prawdopodobieństwo, że uczniowie z niej zrezygnują.
  • W grze ważny jest element rywalizacji - czy to z samym sobą czy z innymi uczniami.
  • Upewnij się, że gra obejmuje wszystkie cztery kroki nauczania, dzięki czemu wszyscy uczniowie będą mogli czerpać z niej korzyści. Większość gier została zaprojektowana w celu zdobywania wiedzy przez praktykę i doświadczanie, więc przygotuj dodatkowe zadania, by uczniowie wyciągnęli określone wnioski. Na przykład, po zakończeniu gry poleć uczniom przygotowanie inforgrafiki bądź bloga o tym, czego nauczyli się z tej gry. Możesz także poprosić uczniów, by na początku zajęć wyszukali informacje na zadany temat i wzajemnie wymienili się wiadomościami, korzystając np. ze strony Pinterest.

 Kolb1 

 

Kolb2

Skorzystaj z poniższych tabel i wybierz grę najbardziej odpowiednią dla Twoich celów:

Tutaj możesz pobrać tabele do wydruku. Kiedy wybierasz grę, najpierw samodzielnie w nią zagraj. Następnie możesz przyznać jej punkty w zależności od tego, czy gra zawiera elementy fantastyki, czy jest ciekawa, czy masz kontrolę nad jej przebiegiem i jaki jest poziom trudności. W innej tablce możesz ocenić grę pod względem zasad, celu, przeciwnika i reprezentacji świata rzeczywistego. 

 Rubric 1 Rubric 2

Miej na uwadze:

  • Wprowadzenie do gry i sama gra mogą zająć całkiem sporo czasu. Zatem ważne jest sprawdzenie, czy grę można podzielić na kilka etapów.
  • Upewnij się, że wymagane urządzenia są dostępne i działają prawidołowo. Sprawdź: wymaganą pojemność dysków, kartę dźwiękową, słuchawki i opcję grania poprzez sieć szkolną.