Podejście dydaktyczne
Teledetekcja satelitarna jako jedno z narzędzi cyfrowych może wspierać edukację (matematyczno- przyrodniczą) poprzez:
- szeroki zakres możliwości zastosowania dla zagadnień ze świata rzeczywistego;
- różne sposoby prezentacji (książki, animacje, Internet) i analizy danych (interpretacja kolorów, przetwarzanie zobrazowań za pomocą oprogramowania);
- bogatą treść zobrazowań satelitarnych, które w stosunkowo krótkim czasie dostarczają dużej ilości wiedzy na wiele tematów;
- wzmocnienie roli edukacji matematyczno- przyrodniczej podczas pracy nad aktualnymi zagadnieniami;
- możliwość wizualizacji rzeczywistych i aktualnych zagadnień oraz pytań odnoszących się do ziemskiej atmosfery i środowiska za pomocą zobrazowań dostępnych niemal w czasie rzeczywistym, co jest wysoce motywujące.
Teledetekcja satelitarna może wspierać działania edukacyjne podczas zajęć dotyczących różnych tematów. Zobrazowania satelitarne mogą działać stymulująco na uczniów i wspierać ich w lepszym zrozumieniu omawianych zgaadnień. Szeroki zakres możliwości zastosowania teledetekcji obejmuje różne poziomy nauczania i tworzy dobre podstawy do nauczania między przedmiotowego. Zastosowanie teledetekcji satelitarnej może dostarczać inspiracji do wdrażania nowych metod nauczania – zobrazowania mogą być włączane do scenariusza lekcji
w formie zdjęć, filmów video, wyświetlanych lub drukowanych materiałów, zadań z wskazówkami bądź całkowicie niezależnych.
Mogą być także wykorzystywane jako studium przypadku nawiązujące do sytuacji z rzeczywistego życia i być analizowane w ramach grup roboczych bądź indywidualnie. Umożliwia to tworzenie planów lekcji dedykowanych różnym grupom uczniów i poziomom trudności
w zależności od potrzeb nauczycieli (wykład, „burza mózgów”, zajęcia terenowe i obserwacje).
Co więcej, zobrazowania satelitarne mogą ulepszać lub czasem nawet zastępować niektóre z istniejących metod nauczania. Na przykład, mogą stanowić dodatkowy materiał o kuli ziemskiej, wykorzystywany podczas lekcji geografii lub może zastąpić tradycyjne mapy
w ćwiczeniach dotyczących skali. Także w trakcie zajęć środowiskowych, szczególnie tych odnoszących się do tematyki katastrof naturalnych i zmian środowiskowych spowodowanych działalnością człowieka, zobrazowania satelitarne mogą stanowić kluczowe narzędzie w procesie nauczania.
Kompetencje
Wykorzystanie teledetekcji satelitarnej wspiera rozwijanie i ulepszanie wielu kompetencji i umiejętności uczniów, jak:
- Umiejętności w zakresie orientacji przestrzennej, kompetencje metoyczne, umiejętności praktyczne i w zakresie ewaluacji;
- Interdyscyplinarna wiedza i myślenie;
- Rozwiązywanie problemów;
- Zwiększenie umiejętności krytycznego myślenia;
- Świadomość problemów środowiskowych;
- Kompetencje cyfrowe i technologiczne;
- Praca w grupach;
- Praca w oparciu o problem badawczy.