Geo-media
Ogólny opis
Obecnie żyjemy w gwałtownie rozwijającym się świecie, który jest otoczony szeroko pojętą informacją przestrzenną – geoinformacją. Wciąż wzrasta liczba map, wizualizacji, zdjęć, materiałów audiowizualnych, zbiorów danych, badań i innych dokumentów opisujących konkretne miejsca/lokalizacje. Są one tworzone i rozpowszechniane przez firmy, urzędy, fundacje, dziennikarzy, edukatorów i inne organizacje. Z geoinformacji korzystamy powszechnie również w codziennym życiu, np. kiedy szukamy interesujących miejsc na krótką wycieczkę bądź dłuższy urlop. Wówczas zaglądamy na portale informacyjne, które umożliwiają wyznaczanie np. tras dojazdu i najczęściej nie zdajemy sobie sprawy, że w ten sposób stajemy się aktywnymi użytkownikami, tzw. geo-mediów.
Geo-media (skrót od “media geograficzne”) są nowoczesnymi, interaktywnymi technologiami wykorzystującymi multimedia do prezentacji informacji przestrzennej w formie map cyfrowych, zdjęć z georeferencją, filmów wideo i informacji tekstowych. Wszyscy znamy najbardziej popularne przykłady geo-mediów, jak Mapy Google, Google Earth, system nawigacji satelitarnej GPS. Za geo-media uważane są również aplikacje przestrzenne dedykowane urządzeniom mobilnym, a także aplikacje łączące mapy cyfrowe z mediami społecznościowymi, np. Flickr umożliwiający dodawanie geotagowanych zdjęć. Geo-media mogą być więc definiowane jako „dowolna forma cyfrowych mediów, która zawiera bądź przedstawia informacje na podstawie lokalizacji danego zjawiska lub obiektu. Obejmuje ona np. newsy, multimedia, sieci telekomunikacje i społecznościowe.”
Termin geo-media obejmuje także bardziej profesjonalne rozwiązania, jak oprogramowanie teledetekcyjne bądź GISowe i profesjonalne bazy danych. Ich zadaniem nie jest jedynie prezentacja danych, ale również łączenie różnych typów informacji i szczegółowe ich analizowanie.