Dobre praktyki
Poniżej znajdziesz kilka przykładów lekcji, na których wykorzystywano różne typy geo-mediów, łącząc ich funkcjonalność.
Brazylia – kraj lasów równikowych i przeludnionych miast
Przedmiot:
Czas trwania: 60 min
Poziom: gimnazjum (13-16 lat)
Główny cel
Rozwinięcie umiejętności w zakresie opisywania oraz wyjaśniania relacji i zależności pomiędzy działalnością człowieka, a środowiskiem naturalnym.
Narzędzia
Serwisy mapowe, Google Earth, informacje prasowe, które mogą zostać odniesione do przestrzeni.
Opis
Podczas lekcji uczniowe (pracując w zespołach) wyszukują w Internecie informacje dotyczące struktury etnicznej w Brazylii, kolonizacji
i migracji wewnętrznych, a także rozmieszczenia upraw i zasobów surowców mineralnych. Uczniowie zapoznają się z planami miast
i porównują układ przestrzenny Brazylii i Sao Paulo. Korzystając z Google Earth, zaznaczają przebieg drogi BR230 i określają relacje pomiędzy siecią dróg a występowaniem lasów. Na podstawie filmu opisują proces deforestacji w Rondonii, stanie położonym we wschodniej części Brazylii.
Następnie uczniowie analizują i przetwarzają dane, szukając odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakie czynniki spowodowały, że połowa ludności Brazylii mieszka w strefie do 500 km od linii wschodniego wybrzeża, stanowiącej tylko 10% powierzchni kraju?
- Dlaczego ludność Brazylii jest zróżnicowana pod względem etnicznym?
- Na czym polega specyfikacja procesów urbanizacji w Brazylii?
- Dlaczego Amazonię nazywa się „Płucami Ziemi”?
- Jaka jest rola puszczy amazońskiej w gospodarce Brazylii? Jakie są konsekwencje zagospodarowania lasów równikowych?
Uczniowie zapisują rozwiązania zadań na slajdach w prezentacji multimedialnej np. w oprogramowaniu PowerPoint. Przedstawiciele zespołów prezentują odpowiedzi na pytania problemowe. W fazie podsumowującej, uczniowie dokonują oceny gospodarki prowadzonej na terenie Amazonii z punktu widzenia mieszkańca Brazylii i mieszkańca Europy.
Jeśli chcesz zapoznać się ze szczegółowym planem tej lekcji, wejdź na stronę: http://edugis.pl/pl/dla-nauczyciela/gimnazjum/scenariusze/236-brazylia
Jakie walory przyrodnicze i kulturowe ma Puszcza Kozienicka? (projekt wycieczki)
Przedmiot:
Czas trwania: 45 min(wprowadzenie do zajęć) + 150 min (wycieczka terenowa) + 45 min (podsumowanie zajęć w klasie)
Poziom: gimnazjum (13-16 lat)
Główny cel zajęć
Rozbudzanie zainteresowania walorami przyrodniczymi i kulturowymi Puszczy Kozienickiej.
Narzędzia
Google Earth, Geoportal.gov.pl, odbiorniki GPS.
Opis
Na początku lekcji uczniowie zapoznają się ze sposobem działania odbiorników GPS. Określają współrzędne geograficzne punktu startowego i punktu docelowego wycieczki. Na podstawie dostępnych serwisów mapowych wybierają pozostałe punkty na trasie (maksymalnie 5). Następnie mierzą długość zaplanowanej trasy, posługując się aplikacją Google Earth. Następna część zajęć obejmuje prace terenowe – uczniowie pracują w grupach. Wszystkie grupy mają jednakowe zadanie: rejestracja punktu początkowego i docelowego z wykorzystaniem odbiorników GPS oraz włączenie opcji rejestrowania śladu. Uczniowie kierują się do wybranych wcześniej punktów ścieżki dydaktycznej. Przy każdym punkcie ścieżki, za pomocą odbiornika GPS, rejestrują dany punkt. Fotografują także ciekawe obiekty przyrodnicze i kulturowe. Wypełniają kartę pracy. Po powrocie z terenu, w sali komputerowej, każda z grup wgrywa pozyskane punkty oraz ślady do aplikacji Google Earth. Ponadto, poszczególne grupy dodają do punktów opisy z kart pracy oraz zdjęcia. W fazie podsumowującej uczniowie tworzą wspólną prezentację przedstawiającą walory przyrodnicze i kulturowe obszaru Puszczy Kozienickiej.
Jeśli chcesz zapoznać się ze szczegółowym planem tej lekcji, wejdź na stronę: http://edugis.pl/pl/dla-nauczyciela/gimnazjum/scenariusze/238-walory-przyrodnicze-kulturowe