Narzędzia ułatwiające dzielenie się informacjami
Facebook jest największym światowym serwisem wirtualnych sieci społecznościowych. Po zakończenie rejestracji, użytkownik może stworzyć własny profil, dodać innych użytkowników do „znajomych”, wymieniać wiadomości, dodawać posty, aktualności i zdjęcia, udostępniać wideo i otrzymywać powiadomienia, kiedy inni użytkownicy zamieszczają coś na jego profilu.
Dodatkowo, użytkownicy mogą dołączać do grup użytkowników o wspólnych zainteresowaniach, organizowanych przez miejsca pracy, szkoły, uniwersytety i inne jednostki. Możliwe jest tworzenie stron klas, szkół czy projektów i można zarządzać nimi niezależnie.
Jak zacząć?
-
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś utwórz swoje konto na Facebooku.
-
Utwórz prywatną grupę Twojej klasy lub realizowanego przez Was projektu i zaproś swoich uczniów do niej (opcja ta jest dostępna po lewej stronie).
-
Dziel się wybranymi treściami ze swoimi uczniami.
Jak włączyć Facebooka w lekcje z zakresu przedmiotów matematyczno - przyrodniczych?
Zorganizuj zajęcia o weganach. Odwiedźcie fanpage Cowspiracy i zgromadźcie jak najwięcej zalet i wad takiego stylu życia. Następnie omówcie wspólnie skutki jedzenia mięsa i ryb w kontekście środowiska i klimatu. Jako wprowadzenie możecie obejrzeć zapowiedź (bądź cały dokument) Cowspiracy w serwisie YouTube. Możesz także poprosić uczniów o obejrzenie filmu w domu, a następnej lekcji wspólnie przeprowadzicie dyskusję.
Przedmiot:
Poziom: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Czas trwania:60 minut
-
Na Facebooku możesz znaleźć wiele interesujących stron, które warto odwiedzić. Możesz z nich korzystać do wyszukiwania informacji na dany temat. Na Facebooku fakty ilustrowane są zdjęciami i filmami, dzięki czemu możesz znaleźć interesujące materiały, które możesz wykorzystać jako wprowadzenie do lekcji lub zabawany element, motywujący Twoich uczniów do dalszej pracy.
Poniżej znajdziesz kilka przykładów ciekawych stron:
I Fucking love science
News from Science
National Geographic
Nobel Prize
National Science Foundation (NSF)
EU Life Programme
Eco Schools
Facebook: Tips and tricks
- Możesz utworzyć specjalne konto nauczycielskie, by korzystają z Facebook’a rozdzielić cele prywatne i zawodowe.
- Sprawdź swoje ustawienia prywatności. Domyślnie wszystko jest dostępne publicznie. Jeżeli chcesz dzielić się treścią z określoną grupą możesz zmienić swoje ustawienia na np. „znajomych”;
- Uważaj: Uczniowie łatwo się rozpraszają;
- Nie dodawaj uczniów do znajomych na swoim koncie prywatnym.
Twitter jest wirtualnym serwisem społecznościowym, który umożliwia wysyłanie I czytanie krótkich wiadomości (140 znaków), które nazywane są “tweet’ami”. Zarejestrowani użytkownicy mogą czytać i tworzyć tweety, ale niezarejestrowani użytkownicy mogą je jedynie czytać. Użytkownicy mogą łączyć się z Twitterem za pośrednictwem portalu, SMS czy aplikacji mobilnych. Największą zaletą Twittera jest to, że nie trzeba być „znajomym” danej osoby, by móc się z nią skontaktować. To sprawia, że możliwe jest (w teorii) kontaktowanie się z ludźmi z całego świata.
Jak zacząć?
-
Stwórz swoje konto (bądź konto projektu) na www.twitter.com.
-
Używaj inteligentnych hashtagów dla swojego projektu, dzięki czemu uczniowie będą mogli łatwo tagować i wyszukiwać twój projekt.
- Udostępnij dowolną treść swoim uczniom.
- Domyślnie Twoje konto jest ustawione jako publiczne. Wszyscy mogą zobaczyć Twoje tweety. Jeśli nie chcesz wszystkim udostępniać swoich wpisów, zmień ustawienia prywatności.
Jak włączyć Twittera w lekcje z zakresu przedmiotów matematyczno - przyrodniczych?
-
Konsultacja nauczycielskie: Ustaw godziny swoich konsulatacji na Twitterze, kiedy uczniowie będą mogli np. zadawać pytania odnośnie pracy domowej. Utwórz własną grupę i dodaj do niej uczniów.
Przedmiot:
Poziom: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Czas trwania: 10 - 30 minut
- Recap! Let students recap what they learnt by having them write a summary tweet of max.140 digits. It enhances their analytical skills and their writing skills at the same time.
Przedmiot:
Poziom: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Czas trwania: 5 minut
- Who said what on Twitter? Try to fuel up a discussion on a certain topic and let your students do a little research on Twitter on what others have said about this. Let them then adopt this opinion. Divide your class into two parts (1 supporting the idea, one opposing it).
Przedmiot:
Poziom: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Czas trwania: 30 minut
Twitter: Tips & Tricks
- Prawie każde źródło informacyjne, organizacja naukowa, uniwersytet, itd. posiada swoje konto na Twitterze. Śledź je, by być na bieżąco z najnowszymi informacjami.
- Zanim wybierzesz swój hashtag, sprwadź go np. #mass może być wykorzystywany aktualnie przez inną organizację.
- Nie obserwuj swoich uczniów na Twitterze. Rozdzielaj życie szkolne od prywatnego.
- Obserwuj konta interesujących naukowców.
Pinterest jest stroną, która umożliwia wirtualne przypinanie różnych rzeczy, podobnie jak przypinane są one np. do tablicy korkowej. Dodatkowo, możesz śledzić swoich znajomych i „przepinać” rzeczy, które oni mają na swoich tablicach, a także przeglądać świeżo „przypięte” rzeczy przez innych użytkowników, kiedy szukasz inspiracji. Szata graficzna czyni Pinteresta wyjątkowym. Wszystko, czego poszukujesz, jest przedstawione w postaci czystych obrazów i/lub filmów video. Co więcej, popularność Pinterest wciąż wzrasta i coraz więcej użytkowników z niego korzysta. Możesz sobie zatem wyobrazić, jak bogata w zasoby jest ta sieć.
Jak zacząć?
-
Stwórz kilka tablic, klikając przycisk „create a board”. Nadaj nazwę swojej tablicy, np. inspiracje na lekcje przyrody, fizyki, chemii, itd. Przede wszystkim, Pinterest jest wirtualną przestrzenią, gdzie możesz znaleźć inspiracje. Potrzebujesz nowych pomysłów na zajęcia matematyczno- przyrodnicze? Wpisz w polu wyszukiwania zlokalizowanym na górze ekranu „science class ideas”, a otrzymasz treści, które dodali inni.
- Znalazłeś coś interesującego? Przypnij to do swojej tablicy. Ludzie, którzy Cię obserwują, będą mogli zobaczyć to automatycznie.
Jak włączyć Pinterest w lekcje z zakresu przedmiotów matematyczno - przyrodniczych?
-
Teachbytes podpowiada kilka wskazówek: Niezależnie od badanego tematu, pozwól swoim uczniom utworzyć tablicę na Pinterest, aby mogli umieszczać tam odpowiednie treści. Utwórz tablicę, która dedykowana jest naukowcom zajmującym się pewną dziedziną. Następnie niech każdy z uczniów zaprezentuje swoją tablicę reszcie klasy, dzięki czemu wszyscy będą mogli się dowiedzieć czegoś nowego. Zadanie to może być również realizowane w ramach grup.
-
Przedmiot:
Poziom: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Czas trwania: 30 minut
-
Utwórz publiczną tablicę na określony temat, jak np. Plastikowa zupa/ mikrokulki I zaproś uczniów do dodawania do niej “przypinek”. Możesz także wykorzystać ją, jako sposób na zebranie wiedzy wstępnej, którą Twoi uczniowie już posiadają bądź powinni z niej skorzystać wyszukując nowe informacje o danym zagadnieniu.
-
Przedmiot:
Poziom: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Czas trwania: 30 minut
Pinterest: Tips and tricks
- Bardzo łatwo zatracić się we wszystkich “przypinkach” na Pinterest. Dobrym pomysłem może być wyznaczenie limitu czasowego na tę część.
- Pinterest posiada guzik nazywany ‘pin it-button’ który możesz zainstalować w swojej przeglądarce. Dzięki temu guzikowi możesz przypinać do swojej tablicy każdą interesującą treść z dowolnego miejsca w sieci.
- Kiedy szukasz interesujących pomysłów na Twoje zajęcia spróbuj wpisać np. „citizen science” i przejrzyj propozycje, które zostaną wyszukane.
Instagram jest wirtualnym serwisem mobilnym, który umożliwia użytkownikom wykonywanie zdjęć i filmów oraz udostępnianie ich na różnych platformach społecznościowych, jak Facebook, Twitter, Tublr i Flickr.
Jak zacząć?
-
Załaduj swoje zdjęcia i dopasuj kolory to własnych preferencji dzięki wybraniu jednego z filtrów. Aplikacja poprosi Cię o napisanie krótkiego opisu dla Twojego zdjęcia. Możesz także oznaczyć inne osoby, ale tylko te, które posiadają konto na Instagramie. Kiedy już Twoje zdjęcie jest gotowe do publikacji, kliknij na „ptaszek” w prawym górnym rogu, aby je opublikować.
-
Twoim uczniowie również powinni założyć swoje konta. Jeśli nie chcą korzystać ze swoich prwatnych kont, poproś ich o utworzenie konta uczniowskiego lub utwórz kilka kont i udostępnij dane do logowania. Mogą również utworzyć np. konta swoich grup.
Jak włączyć Instagram w lekcje z zakresu przedmiotów matematyczno - przyrodniczych?
Kilka dobrych pomysłów możesz znaleźć na stronie społeczności weareteachers.com:
- Wykorzystaj zdjęcia, by wytłumaczyć procesy naukowe. Rejestruj poszczególne kroki eksperymentu naukowego i publikuj je online.
Przedmiot:
Poziom: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Czas trwania: 5 minut
- Obserwuj rozwój roślin bądź wolno zmieniające się barwy substancji chemicznych – umieszczaj zachodzące zmiany na Instagramie.
Przedmiot:
Poziom: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Czas trwania: 5 minut
- Wyobraź sobie, w jaki sposób znani naukowcy mogliby korzystać z Instagrama, gdyby żyli w dzisiejszych czasach. Poproś uczniów o przejrzenie zdjęć historycznych i stworzenie tablicy bądź posteru pokazującego potencjalny Instagram np. Einsteina czy Galileusza.
Przedmiot:
Poziom: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Czas trwania: 30 minut
- Wyrusz na polowanie zbieraczy. Niech Twoi uczniowie ładują zdjęcia różnych rzeczy, które należy znaleźć. Mogą być to przedmioty zarówno znajdujące się w klasie, jak i te występujące w przyrodzie (np. w pobliżu szkoły). Kiedy znajdą dany obiekt bądź zjawisko poproś ich o opublikowanie zdjęcia na Twoim koncie, jako materiały dowodowe.
Przedmiot:
Poziom: gimanzjum
Czas trwania: 45 minut
Jeśli rozważasz realizację tego zadań, przeczytaj kilka wskazów od nauczycieli, mających doświadczenie w tym temacie:
-
Opracuj listę przedmiotów lub zagadnień.
-
Utwórz publiczne konto klasy. Upewnij się, że otrzymujesz zdjęcia wykonane przez Twoich uczniów (i ustal także klika zasad wykonywania tych zdjęć).
-
Udostępnij uczniom nazwę konta i ustalony hashtag. Niech uczniowie dopisują go do każdego zdjęcia.
-
Uczniowie mogą także dopisywać dodatkowe informacje o elemencie, który dodają.
-
Kliknij na hashtag umieszczony pod dowolnym zdjęciem, by zobaczyć wszystko, co dodali Towi uczniowie.
-
Instagram: Tips & Tricks
-
Jeżeli chcesz, by Twoje posty były łatwo odnajdowane, używaj hashtagów. Na przykład, dodałeś zdjęcia wiatraków i chcesz, by inni mogli zobaczyć Twój post otaguj go hasłami #windmills #airquality #sustainability lub ich polskimi odpowiednikami.
-
Jeśli chcesz dodać wiele zdjęć, wypróbuj aplikację do tworzenia kolaży ze zdjęć. Zainstaluj aplikację na swoim telefonie. Możesz wybrać dowolną liczbę zdjęć do kolażu i po prostu je załadować. Aplikacja utworzy kolaż i umożliwi Ci zmianę kolorów oraz kształtów zdjęć i ramki.
-
Jeśli nie chcesz udostępniać swoich postów publicznie, możesz zmienić ustawienia swojego konta na „prywatne”.
Edmodo
Edmodo jest wirtualną siecią dla uczniów i nauczycieli, która osadzona została w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku odpowiednim dla szkół. Portal Edmodo pierwotnie był narzędziem do komunikacji wewnątrz klasy, ale umożliwiał także komunikację między nauczycielami.
Jak zacząć?
-
Utwórz swoją pierwszą klasę online, klikając przycisk „Create group”. Uzupełnij szczegółówe informacje.
-
Następnie dodaj swoich uczniów do grupy. Nie powinno sprawić to większych trudności. Kiedy utworzysz grupę, utrzymasz unikalny kod do udostępnienia uczniom. Uczniowie mogą wpisać go podczas zakładania konta i wówczas automatycznie zostaną dodani do grupy.
-
Edmodo posiada znacznie więcej ciekawych możliwości. Zobacz przewodnik w sekcji Dowiedz się więcej by poznać wszystkie możliwości.
Jak włączyć Edmodo w lekcje z zakresu przedmiotów matematyczno - przyrodniczych?
-
Find out how science is taught across the world and give students the opportunity to not only learn about their own subject but also about another cultural view on that. Connect your classroom with another classroom in e.g. Germany via an Edmodo group.
Przedmiot:
Poziom: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Czas trwania: 20 minut
-
Wykorzystaj Edmodo do komunikacji z uczniami poza klasą szkolną lub umieszczaj informacje dla uczniów, którzy są nieobecni na lekcji.
Przedmiot:
Poziom: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkola ponadgimnazjalna
Czas trwania: 20 minut
-
Za dobrze wykonane zadania, nagradzaj uczniów odznakami. Jest to miły motywator w formie cyfrowej, który wspiera efektywną pracę. Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o nagradzaniu odznakami.
Przedmiot:
Poziom: szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Czas trwania: 5 minut
Edmodo: Tips & Tricks
-
Edmodo jest globalną społecznością, dzięki czemu możesz otrzymać wsparcie od nauczycieli z całego świata. Możesz zadać pytanie, a inni nauczyciele je odczytają i pomogą Ci.
-
Opracuj quiz dla uczniów. Do każdego z pytań możesz dodać linki i pliki. Umożliwia to opublikowanie np. dokumentu oraz poproszenie uczniów o przeczytanie go i udzielenie odpowiedzi na kilka pytań. Quizy mogą być wielokrotnego wyboru, typu prawda/fałsz oraz wymagać udzielenia dłuższej i krótszej odpowiedzi. Uczniowie mogą od razu widzieć uzyskane wyniki bądź możesz zdezaktywować tę opcję.
-
Wykorzystaj dodatki do Google Chrome bądź zakładki, by szybko dodawać treści do biblioteki Edmodo. Kiedy tylko znajdziesz coś ciekawego na stronie, kliknij dodatek bądź zakładkę Edmodo, by zapisać to w bibliotece Edmodo.