Kompetencje

Nauczanie z pomocą GIS wspiera rozwijanie umiejętności dostrzegania i określania relacji przestrzennych.
Różne grupy badaczy i edukatorów pracujących w ramach projektów europejskich pracowali nad opracowaniem listy kompetencji rozwijanych dzięki korzystaniu z narzędzi GIS.

Wśród umiejętności powiązanych z czytaniem mapy i jej rozumieniem, S. Bednarz wskazuje następujące:

  • —Określanie warstw informacyjnych na mapie i jej rozwarstwianie – identyfikacja elementów składowych mapy, obejmująca warstwy referencyjne, podkładowe i tematyczne;
  • Agregacja danych – wskazywanie sposób generalizowania zawartości mapy; formaty wektorowe, rastrowe, baz danych i funkcjonalności;
  • Korelowanie danych – wskazywanie na mapie powiązanych ze sobą i zależnych treści (np. typ gleby i urodzajność siedlisk);
  • Ocena przestrzennego rozmieszczenia zjawisk: prawidłowości (większe zaludnienie na terenach miejskich niż wiejskich) lub przypadkowości (występowanie katastrof naturalnych np. pożarów);
  • Ocena podobieństwa między obiektami (np. typy wegetacji w obrębie tej samej strefy klimatycznej, ale w różnych miejscach na Ziemi);
  • Ustalanie hierarchii między obiektami (np. identyfikacja różnych odcinków rzeki, jej dopływów i granic zlewni);
  • Wykonywanie pomiarów na mapie (np. odległości, powierzchni, przeliczenia w odniesieniu do skali mapy, a nawet z uwzględnieniem odwzorowań kartograficznych).

Wyniki projektu Akademia EduGIS pokazały natomiast, że w grupie kompetencji, stanowiących największe wyzwanie dla uczniów i mających największy związek z przedmiotami matematyczno–przyrodniczymi (biologia, geografia) są umiejętności związane z danymi przestrzennymi i bazami danych. Wśród nich znaleźć możemy przede wszystkim:

  • Klasyfikację danych – metody ilościowe i jakościowe;
  • Odczytywanie z mapy wyników tych klasyfikacji (np. uwzględniając zjawiska ciągłe i nieciągłe);
  • Sortowanie danych narastająco lub malejąco, identyfikowanie maksymalnych i minimalnych wartości, wyznaczanie wartości średniej;
  • Formułowanie zapytań, czyli umiejętności wyszukiwania danych w zależności od zadanych kryteriów: wartości, atrybutów, warunków brzegowych.

Zobacz więcej materiałów o kompetencjach GIS, rozwijanych w ramach:

Akademia EduGIS

HERODOT Thematic network for Geography

The SPACIT project