Dobre praktyki
Aby pokazać, jak w praktyczny sposób wdrożyć GIS podczas zajęć szkolnych, zobacz poniższy przykład
Analizowanie przestrzennego zróżnicowania rozwoju społeczno- gospodarczego świata z wykorzystaniem GIS
Przedmiot:
Czas trwania: 90 minut
Poziom: Szkoła ponadgimnazjalna (14 - 18 lat)
Główne cele
-
Uświadomienie zróżnicowania rozwoju społeczno–gospodarczego (cywilizacyjnego) państw.
-
Zrozumienie, jakimi wskaźnikami mierzy się rozwój społeczno–gospodarczy państwa świata.
-
Zrozumienie przyczyn podziału państw świata na różne kategorie w zależności od poziomu rozwoju społecznego i gospodarczego.
-
Kształtowanie umiejętności wykorzystywania narzędzi GIS do analizowania rozwoju społeczno – gospodarczego świata.
Narzędzia
QGIS, Google Earth, bazy danych dostępne w Internecie
Opis
Najpierw uczniowie zostają wprowadzeni do tematu lekcji poprzez moderowaną dyskusję.
Następnie wspólnie formułują problem badawczy. Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy. Każda z grup pozyskuje dane odnoszące się do innego wskaźnika statystycznego: Grupa 1 – HDI (Wskaźnik Rozwoju Społecznego), Grupa 2 – PKB na jednego mieszkańca w dolarach amerykańskich, Grupa 3 – średnia długość oczekiwanego życia w chwili narodzin. Uczniowie konwertują dane do plików .dfb (plik bazy danych). W kolejnym kroku pobierają dane wektorowe z granicami administracyjnymi (na poziomie krajowym) i inne dane z GEO Data Portal UNEP. Łączą dane zawarte w tabeli atrybutów z tabelami w formacie dbf.
W ostatniej fazie, uczniowie tworzą mapy prezentujące wybrane wskaźniki i określają geograficzne rozmieszczenie krajów o różnych poziomach rozwoju. Próbują podać również przyczyny nierównomiernego rozwoju społeczno- gospodarczego świata. W fazie podsumowującej wybrani uczniowie z każdej grupy wygłaszają prezentację. Pokazują wyciągnięte wnioski i sposób weryfikacji hipotezy badawczej.
Jeśli chcesz zapoznać się ze szczegółowym planem tej lekcji, wejdź na stronę: http://www.edugis.pl/pl/dla-nauczyciela/liceum/scenariusze/231-zroznicowanie-przestrzenne