Smartfony i Tablety (aplikacje mobilne)
Ogólny opis
Jedną z największych zalet smartfonów i tabletów jest ich mobilność i fakt, że są one urządzeniami typu “wszystko w jednym”. Obok podstawowych funkcjonalności, jak czytanie, pisanie i rysowanie, pozwalają również wykonywać zdjęcia, a także nagrywać pliki audiowizualne. Większość z nich posiada odbiornik GPS, a nawet inne sensory (np. światła, przyśpieszenia, tarcia,itd.).
Smartfony i tablety stanowią bardzo użyteczne narzędzia wspierające realizację poszczególnych kroków badawczych, jak przeprowadzenie doświadczenia czy zbieranie niezbędnych danych i informacji. Ponadto, są doskonałym dodatkiem podczas wycieczki terenowej. Inną znaczącą zaletą jest to, że większość uczniów posiada smartfony i/lub tablety, więc nie ma potrzeby inwestowania w ten sprzęt.
Aplikacje
Kolejną zaletą smartfonów i tabletów jest dostęp do różnorakich aplikacji. Dzięki ich funkcjonalności uczniowie mogą łączyć realizację zadań praktycznych z wykorzystaniem wiedzy teoretycznej. Wykorzystanie aplikacji w trakcie zajęć szkolnych sprawia, że nauka staje się wielomywiarowa, a zagadnienia matematyczno- przyrodnicze wydają się mniej zawiłe. Wiele wartościowych aplikacji edukacyjnych jest dostępnych bezpłatnie i mogą być one z powodzeniem wykorzystywane w różnych obszarach tematycznych. Można je łatwo włączać na każdym etapie lekcji. Filmy video, zdjęcia, krótkie filmiki mogą być bodźcem do dalszej pracy w fazie wprowadzającej. Specjalne programy jak goREACTA (zobacz listę naszych aplikacji) mogą być użyteczne w fazie realizacyjnej. Pod koniec lekcji uczniowie mogą udokumentować swoją pracę (filmami, zdjęciami, krótkimi notkami), otagować je kodami QR i udostępnić je innym za pomocą takich platform jak Moodle, Dropbox lub Huddle. Jeśli nauczyciele chcą podzielić uczniów na grupy, pracujące nad różnymi aspektami danego tematu, dzięki aplikacjom mobilnym wszyscy uczniowie mogą komunikować się na bieżąco, omawiać tematy szybciej i tworzyć coś na wzór inteligencji zbiorowej (zobacz także rozdział dedykowany mediom społecznościowym).