• GIS to narzędzie wspierające, które umożliwia Twoim uczniom lepiej i szybciej temat, dzięki dostępowi do rzeczywistych i aktualnych informacji. Aby wykorzystać GIS jako wsparcie w realizacji założonych celów dydaktycznych, musisz jasno sprecyzować główny temat lekcji.
  • Zacieśniaj współpracę z innymi nauczycielami i edukatorami. Nawiąż współpracę z pracownikami instytucji zajmujących się ochroną środowiska w Twoim regionie: pracownikami parków narodowych, krajobrazowych, leśnikami. Wspólnie organizujcie zajęcia i wycieczki terenowe. Tacy partnerzy często mają dostęp do wyposażenia, które nie jest łatwo dostępne dla szkół: przyrządy pomiarowe, odbiorniki GPS i tablety. Zazwyczaj chętnie je pożyczają klasom, dzięki czemu uczniowie mogą dowiedzieć się, jak się nimi posługiwać.
  • Włączając GIS w swoje zajęcia, możesz spotkać się nowym oprogramowaniem i technologiami. Na pierwszy rzut oka może być to przerażające, szczególnie gdy uczniowie lepiej posługują się nimi lepiej, niż Ty. Nie pozwól, by to Cię zniechęciło do korzystania z nowych technologii i postaraj się z nimi zapoznać wspólnie ze swoimi uczniami.
  • Pamiętaj, że problemy techniczne mogą pojawić się zawsze. Każdy element wyposażenia może nie zadziałać (awaria zasilania, brak połączenia z Internetem), dlatego ważne jest właściwe przygotowanie, by nie dać się zaskoczyć podczas zajęć. Rozważ wcześniej inne możliwości i np. wydrukuj odpowiednią ilość kopii materiałów, przygotuj zrzuty ekranowe map i geoportali, dzięki czemu będziesz mógł z nich skorzystać w razie sytuacji awaryjnej.
  • Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o technologiach GIS, możesz poszukać kursów e-learningowych i dodatkowych materiałów bądź nawiązać współpracę z nauczycielem, który już wykorzysuje tego typu narzędzia. Jeśli nie czujesz się zbyt pewnie, żeby wprowadzić GIS podczas standardowej lekcji, spróbuj najpierw z mniejszą grupą uczniów, np. w ramach kółka przyrodniczego. Może być to również grupa uczniów szczególnie zainteresowana technologiami bądź szukająca inspiracji na ciekawy temat badawczy.
  • Wykorzystaj sprzęt dostępny poza Twoją pracownią – współpraca przede wszystkim! Nawiązanie relacji z nauczycielem technologii informatycznych może przyczynić się do łatwiejszego dostępu do pracowni komputerowej (w przypadku, gdy w Twojej sali nie ma komputera).
  • Idźcie wspólnie w teren: Nauka przedmiotów przyrodniczych bez zajęć terenowych jest jak kurs prawa jazdy bez praktycznej nauki jazdy samochodem. Geo-media stanowią doskonałe narzędzia do pracy w terenie z uczniami.
  • Zorganizuj uczniom GISową pracę domową: Jeśli uczniowie będą mieli możliwość wykorzystania technologii geoinformacyjnych do rozwiązywania problemów i weryfikacji hipotez, będą bardziej zaangażowani w indywidualną i samodzielną pracę. Internetowe bazy danych, mapy interaktywne, geoportale czy nawet narzędzia GIS stanowią idealny pomysł na pracę domową.

Dowiedz się więcej

Przewodniki po oprogramowaniu GIS

Szkolenia GIS

Inspiracje do lekcji z wykorzystaniem GIS

  • [EN] EdCommunity of ESRI – strona społeczności edukacyjnej wykorzystującej GIS na lekcjach

  • [EN] GIS at school – poradnik dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych ze scenariuszami lekcji.
  • [EN] DigitalEarth.ue – materiały edukacyjne projektu Digital-earth.eu