Podejście dydaktyczne
Smartfony i tablety wspierają różne kroki badania naukowego
W erze cyfrowej, te urządzenia stają się nieodłącznym elementem badań naukowych w kontekście wykonywania pomiarów oraz zbierania danych i ich analizowania. Zatem ważne jest, by odpowiednio przygotować uczniów do tej funkcjonalności poprzez ćwiczenie zarówno umiejętności cyfrowych, jak i krytycznego spojrzenia na urządzenia cyfrowe. Zapoznawanie uczniów z możliwościami wykorzystania tabletów, smartfonów i dedykowanych im aplikacji jest bardzo ważne z punktu widzenia rynku pracy, rozwijania odpowiedzialnego społeczeństwa i oczywiście pracy naukowej.
Smartfony i tablety mogą wspierać różne etapy badania naukowego i podejścia nauczania przez dociekanie:
Etap badawczy |
Jak wspierają tablety i smartfony? |
Zbieranie informacji, przegląd literatury |
Smartfony i tablety zapewniają różne źrodła informacji. Dzięki aplikacjom zainstalowanym na urządzeniu, serwisom mapowym i dostępowi do Internetu możesz zbierać informacje nawet podczas wycieczki terenowej lub zajęć pozaszkolnych. Na przykład aplikacja Map of Life może pomóc uczniom w identyfikacji gatunków owadów, ptaków |
Stawianie pytań badawczych, formułowanie hipotezy |
W metodzie nauczania przez dociekanie uczniowie stawiają pytania badawcze i formułują hipotezy. Aplikacje cyfrowe, jak Socrative czy platformy społecznościowe, mogą pomagać w zbieraniu takich pytań wśród całej klasy |
Przeprowadzenie eksperymentu |
Smartfony i tablety są idealnymi narzędziami w przypadku prowadzenia eksperymentów, szczególnie jeśli są one realizowane poza klasą. Specjalne sensory dedykowane tym urządzeniom pozwalają rejestrować poszczególne parametry fizyko-chemiczne (np. dzięki aplikacji Sensor Kinetic). Istnieje także możliwość udostępniania danych innym użytkownikomym, dzięki aplikacjom typu Vernier data collection). Podczas lekcji z fizyki, czy chemii uczniowie mogą nagrywać przebieg eksperymentów i oglądać go później, by utrwalić szczegóły bądź wyjaśnić część problemową. |
Analiza danych, |
W trakcie analizy danych możesz skorzystać z różnych aplikacji umożliwiających ich interpretację (np. Statistics and Sample Size). Co więcej, możesz przeszukać zasoby internetowe, by zgromadzić dane referencyjne do porównania wyników. |
Prezentacje |
Dzięki graficznym aplikacjom, jak SlideShare, uczniowie mogą przedstawić przebieg swojej pracy w formie slajdów |
Wizualizacja/ Modele cyfrowe/ Symulacje |
Treści naukowe mogą być wizualizowane za pomocą animacji, zdjęć i modeli cyfrowych, które pozwalają uczniom lepiej zrozumieć abstrakcyjne procesy i pojęcia. W ten sposób mogą być przestawiane także zjawiska, które zachodzą na bardzo małą (np. mikroskopijne) lub na ogromną skalę (np. związane z geologią). Dobrym przykładem takiej aplikacji jest iCell. |
Smartfony i tablety zwiększają motywację uczniów
Wykorzystywanie smartfonów i tabletów podczas lekcji prawdopodobnie zwiększy motywację uczniów do pracy na zajęciach. Narzędzia cyfrowe stanowią część ich doświadczeń z życia codziennego, a więc szczególnie są powiązane z ich zwyczajami i zainteresowaniami. To sprawia, że rozwiązywanie zadań przy pomocy urządzeń mobilnych jest dla uczniów komfortowe i bardziej angażujące.
Uczniowie potwierdzają, że w pierwszej chwili czują się zaskoczeni, kiedy nauczyciel pozwala im korzystać ze smartfonów w klasie, ale potem znacznie chętniej wykonują zaplanowane zadania, ponieważ ten element jest dla nich nowy i zabawny.
Kompetencje
Wykorzystując smartfony i tablety podczas lekcji, możesz rozwijać kompetencje swoich uczniów, szczególnie:
- szybkie i łatwe udostępnianie informacji;
- umiejętność wizualizacji danych, struktur i procesów (tworzenie wykresów, diagramów);
- zwiększenie zdolności komunikacyjnych;
- umiejętność wielowymiarowego uczenia się – realizowanego na wiele sposobów (ankiety, filmy, zdjęcia, pliki dźwiękowe, GIS, GPS);
- umiejętność samodzielnego uczenia się w określonej sytuacji (np. korzystanie ze smartfonów w lesie podczas lekcji o lasach);
- umiejętność naukowej analizy i oceny danych przy pomocy konkretnych aplikacji komputerowych.