Smartfony i tablety wspierają różne kroki badania naukowego

W erze cyfrowej, te urządzenia stają się nieodłącznym elementem badań naukowych w kontekście wykonywania pomiarów oraz zbierania danych i ich analizowania. Zatem ważne jest, by odpowiednio przygotować uczniów do tej funkcjonalności poprzez ćwiczenie zarówno umiejętności cyfrowych, jak i krytycznego spojrzenia na urządzenia cyfrowe. Zapoznawanie uczniów z możliwościami wykorzystania tabletów, smartfonów i dedykowanych im aplikacji jest bardzo ważne z punktu widzenia rynku pracy, rozwijania odpowiedzialnego społeczeństwa i oczywiście pracy naukowej.

Smartfony i tablety mogą wspierać różne etapy badania naukowego i podejścia nauczania przez dociekanie:

Etap badawczy

Jak wspierają tablety i smartfony?

Zbieranie informacji, przegląd literatury

Smartfony i tablety zapewniają różne źrodła informacji. Dzięki aplikacjom zainstalowanym na urządzeniu, serwisom mapowym i dostępowi do Internetu możesz zbierać informacje nawet podczas wycieczki terenowej lub zajęć pozaszkolnych. Na przykład aplikacja Map of Life może pomóc uczniom w identyfikacji gatunków owadów, ptaków
i roślin w otaczającym środowisku, dostarczając pełnego pakietu informacji.

Stawianie pytań badawczych, formułowanie hipotezy

W metodzie nauczania przez dociekanie uczniowie stawiają pytania badawcze i formułują hipotezy. Aplikacje cyfrowe, jak Socrative czy platformy społecznościowe, mogą pomagać w zbieraniu takich pytań wśród całej klasy
i wspólnym decydowaniu, które z nich są najbardziej znaczące i najbardziej interesujące dla uczniów.

Przeprowadzenie eksperymentu

Smartfony i tablety są idealnymi narzędziami w przypadku prowadzenia eksperymentów, szczególnie jeśli są one realizowane poza klasą. Specjalne sensory dedykowane tym urządzeniom pozwalają rejestrować poszczególne parametry fizyko-chemiczne (np. dzięki aplikacji Sensor Kinetic). Istnieje także możliwość udostępniania danych innym użytkownikomym, dzięki aplikacjom typu Vernier data collection). Podczas lekcji z fizyki, czy chemii uczniowie mogą nagrywać przebieg eksperymentów i oglądać go później, by utrwalić szczegóły bądź wyjaśnić część problemową.

Analiza danych,
Formułowanie wniosków

W trakcie analizy danych możesz skorzystać z różnych aplikacji umożliwiających ich interpretację (np. Statistics and Sample Size). Co więcej, możesz przeszukać zasoby internetowe, by zgromadzić dane referencyjne do porównania wyników.

Prezentacje

Dzięki graficznym aplikacjom, jak SlideShare, uczniowie mogą przedstawić przebieg swojej pracy w formie slajdów
i udostępnić innym poprzez sieci społecznościowe. W ten sposób można również omówić wyników prac, np. wykorzystując blogi lub narzędzia umożliwiające wirtualną dyskusję. Uczniowie mogą ćwiczyć naukowe argumentowanie i udowadnianie, bazując na dokumentach pozyskiwanych z oficjalnych stron internetowych instytucji naukowych. Ponadto, urządzenia mobilne mogą być wykorzystywane do kontaktowania się z ekspertami w celu zasięgnięcia ich opinii np. poprzez Twitter.

Wizualizacja/ Modele cyfrowe/ Symulacje

Treści naukowe mogą być wizualizowane za pomocą animacji, zdjęć i modeli cyfrowych, które pozwalają uczniom lepiej zrozumieć abstrakcyjne procesy i pojęcia. W ten sposób mogą być przestawiane także zjawiska, które zachodzą na bardzo małą (np. mikroskopijne) lub na ogromną skalę (np. związane z geologią). Dobrym przykładem takiej aplikacji jest iCell.

 

Smartfony i tablety zwiększają motywację uczniów

Wykorzystywanie smartfonów i tabletów podczas lekcji prawdopodobnie zwiększy motywację uczniów do pracy na zajęciach. Narzędzia cyfrowe stanowią część ich doświadczeń z życia codziennego, a więc szczególnie są powiązane z ich zwyczajami i zainteresowaniami. To sprawia, że rozwiązywanie zadań przy pomocy urządzeń mobilnych jest dla uczniów komfortowe i bardziej angażujące.
Uczniowie potwierdzają, że w pierwszej chwili czują się zaskoczeni, kiedy nauczyciel pozwala im korzystać ze smartfonów w klasie, ale potem znacznie chętniej wykonują zaplanowane zadania, ponieważ ten element jest dla nich nowy i zabawny.

Kompetencje

Wykorzystując smartfony i tablety podczas lekcji, możesz rozwijać kompetencje swoich uczniów, szczególnie:

  • szybkie i łatwe udostępnianie informacji;
  • umiejętność wizualizacji danych, struktur i procesów (tworzenie wykresów, diagramów);
  • zwiększenie zdolności komunikacyjnych;
  • umiejętność wielowymiarowego uczenia się – realizowanego na wiele sposobów (ankiety, filmy, zdjęcia, pliki dźwiękowe, GIS, GPS);
  • umiejętność samodzielnego uczenia się w określonej sytuacji (np. korzystanie ze smartfonów w lesie podczas lekcji o lasach);
  • umiejętność naukowej analizy i oceny danych przy pomocy konkretnych aplikacji komputerowych.