Dobre praktyki
Enercities
Przedmiot:
Poziom: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Czas trwania: 20-45 minut
Opis i cel: EnerCities to edukacyjna gra online skierowana do młodych ludzi (12-16 lat), prezentująca potencjalne konsekwencje niewłaściwego zarządzania wykorzystaniem energii. Celem gry jest stworzenie i rozbudowa wirtualnego miasta, a także radzenie sobie z różnymi problemami, jak: zanieszczyszczenia, niedobory energii, odnawialne źródła, itd. W grę można grać indywidualnie bądź grupowo poprzez przeglądarkę internetową.
Gdzie zagrać?: http://www.enercities.eu/
Odniesienie do programu nauczania: Uczniowie uczą się jak tworzyć zrównoważone miasta i jakie rodzaje inwestycji należy wykonać w celu zbudowania zbalansowanej gospodarki i metropolii, które będą w stanie przetrwać próbę czasu.
Jak włączyć tę grę w tematykę lekcji geografii, biologii, chemii, fizyki lub matematyki?: Gra może być wykorzystywana pod kątem trzech aspektów zrównoważonego rozwoju: Ludzi, Planety i Korzyści. Grę można włączać także w lekcje dotyczące energii i jej roli w społeczeństwie. Przed rozpoczęciem gry, poleć uczniom zebranie sposobów oszczędzania energii i innowacyjnych sposobów wykorzystania energii odnawialnej. Nowe doświadczenia zwiększą świadomość uczniów w zakresie zrównoważonego wykorzystania energii.
Floodsim
Przedmiot:
Poziom: Starsi uczniowie
Czas trwania: 60 minut
Opis i cel: Gra Floodsim jest interaktywną symulacją, której celem jest zwiększenie świadomości rosnącego ryzyka powodziowego. Wskazuje materiały, które można wykorzystać, by dowiedzieć się więcej o edukacji w zarządzaniu powodziowym.
Gdzie zagrać?: http://playgen.com/play/floodsim
Odniesienie do programu nauczania: Dzięki grze, uczniowie poznają rodzaje zniszczeń powodowane przez powodzie, a także pomiary, które można wykonać, by chronić budynki mieszkalne przez tymi zniszczeniami.
Jak włączyć tę grę w tematykę lekcji geografii, biologii, chemii, fizyki lub matematyki?: Na początku, pozwól uczniom zapoznać się z filmem, który prezentuje zasady gry. Następnie poproś uczniów by zagrali w grę i zapoznali się z sytuacją w Wielkiej Brytanii. Po skończeniu gry, poproś ich o przedstawienie aktualnej sytuacji w ich okolicy (mieście, regionie, kraju). Uczniowie mogą wskazywać różne materiały, które mają zastosowanie w walce z lokalnymi zagrożeniami powodziowymi. To pomoże uświadomić uczniom potencjalne niebezpieczeństwo wystąpienia powodzi w miejscu, w którym mieszkają. Jako podsumowanie, poproś uczniów o przedstawienie wniosków i wspólnie przygotujcie wskazówki dla lokalnych samorządów. Uczniowie mogą zaprezentować swoje przemyślenia, wykorzystując różne formy mediów społecznościowych.
Stop Disaster Game
Przedmiot:
Poziom: gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna
Czas trwania: 60 minut (2 gry + podsumowanie).
Opis i cel: Katastrofy spowodowane zagrożeniami naturalnymi każdego roku niszczą domy milionów ludzi na całym świecie. Celem gry jest zaplanowanie i zbudowanie bezpieczniejszego środowiska dla Twojej populacji. Musi być to poparte oceną zagrożeń i ograniczeniem negatywnych konsekwencji społecznych i finansowych. Gra pomaga zrozumieć zagrożenie katastrofami naturalnymi jak powodzie, pożary, tsunami, trzęsienia ziemi i huragany. Ponadto, uczniowie mogą poznać różne metody zapobiegania i przystosowania, a także doświadczyć ich skuteczności i ponoszonych kosztów.
Gdzie zagrać?: http://www.stopdisastersgame.org/en/playgame.html
Odniesienie do programu nauczania: Dzięki grze, uczniowie lepiej rozumieją skutki zmian klimatycznych. Poznają także różne działania, które mogą być podejmowane przez lokalne samorządy, by zapobiegać tym zmianom.
Jak włączyć tę grę w tematykę lekcji geografii, biologii, chemii, fizyki lub matematyki?: Poproś uczniów o przygotowanie listy katastrof naturalnych i nawiązujących do nich środków zaradczych.
Następnie, uczniowie mogą nanieść na mapę potencjalne ryzko różnych katastrof w ich najbliższej okolicy. Poproś ich również, by zastanowili się, które z tych środków mogą być stosowane przez lokalne samorządy by zmniejszyć negatywne skutki i potencjalne zniszczenia.
Eco Villa
Przedmiot:
Poziom: Starsi uczniowie
Czas trwania: 30-60 minut
Opis i cel: Eco Villa jest grą o zrównoważonym projektowaniu domów i sposobach ograniczania zużycia energii (prądu, gazu, wody). Głównym celem jest takie przeprojektowanie domu, by stał się efektywny energetycznie. Podczas tego procesu, uczniowie poznają różne rozwiązania, jakie mogą być stosowane w budownictwie, by zmniejszyć rachunek końcowy.
Gdzie zagrać?: http://www.gamesvooronderwijs.nl/games/ecovilla/
Odniesienie do programu nauczania: Dzięki grze, uczniowie dowiadują się, jak zrównoważone projektowanie inwestycji może przyczyniać się do zmieniejszania zużycia energii.
Jak włączyć tę grę w tematykę lekcji geografii, biologii, chemii, fizyki lub matematyki?: 1. Poproś uczniów, by najpierw zapoznali się z grą. Następnie poleć im przeanalizowanie ich rodzinnego domu i napisane krótkiego poradnika w jaki sposób mogą redukować zużycie energii. Niech zaprezentują swoje rady całej klasie.
2. Upewnij się, że uczniowie skupią się zarówno na aspekcie środowiskowym (redukcja CO2), jak i długoterminowych korzyściach finansowych dla właścicieli domu.
Flowerpower Lite
Przedmiot:
Poziom: Młodsi uczniowie
Czas trwania: 30 do 60 minut
Opis i cel: Celem tej gry jest zarobienie jak największej ilości pieniędzy poprzez zwiększanie plonów cennych i egzotycznych kwiatów. Zadaniem uczniów jest wykorzystywanie wiedzy o ułamkach i liczbach dziesiętnych, do układania kawiatów w poprawnej kolejności i następnie sprzedawania dojrzałych roślin. Gra umożliwia również wyhodowanie ciekawszych odmian roślin. Nowe i ulepszone odmiany kiełkują z poprawnie ułożonych kwiatów. Bilansuj zapylanie i zbiory, aby osiągnąć wysokie wyniki i tym samym pokazać swoje mistrzostwo w zakresie ułamków i ogrodnictwa..
Gdzie zgrać?: https://www.mangahigh.com/en/games/flowerpowerlite
Odniesienie do programu nauczania: Dzięki the grze, uczniowie mogą utrwalić swoją wiedzę oraz umiejętności w zakresie ułamków zwykłych i dziesiętnych.
Jak włączyć tę grę w tematykę lekcji geografii, biologii, chemii, fizyki lub matematyki?: Zorganizuj klasowe zawody i poproś uczniów o zgromadzenie jak największej ilości pieniędzy. Następnie uczniowie z najwyższymi wynikami niech zaprezentują swoją strategię reszcie klasy. Możliwe strategie:
- Myślenie, pomiędzy którymi liczbami jest dana wartość.
- Myślenie czy dany ułamek jest większy czy mniejszy niż połowa np. ¾ jest większe niż ½
W przypadku zestawu ułamka dziesiętnego z ułamkiem zwykłym przeliczenie wartości do jednego lub drugiego np. ¾ = 0.75 a 1.25 = 1¼ - Warto znać podstawowe wartości ułamków zwykłych jako dziesiętnych, np. 1/10 = 0.1, 1/5 = 0.2, ¼ = 0.25, ½ = 0.5
- Dobrym sposobem jest porównywanie dwóch ułamków zwykłych, używając tego samego mianowanika. Np. porównując 11/12 i 5/6, użyj wspólnego mianownika równego 12 – 5/6 równa się 10/12, a więc 5/6 jest mniejsze niż 11/12.
Po zaprezentowaniu tych strategii, możesz poprosić uczniów o rozegranie kolejnej rundy i zobaczyć, czy osiągają lepsze wyniki.
EnvKids
Przedmiot:
Poziom: Młodsi uczniowie
Czas trwania: Zależy od części, którą wybierzesz. Minimum 1-2 godziny.
Opis i cel: Dzięki tej grze uczniowie lepiej rozumieją pojęcie zrównoważonego rozwoju. W kilku prostych krokach dzieci realizują zadania edukacyjne, dotyczące tej tematyki. Gra pomaga uczniom zrozumieć, jak codzienne czynności wpływają na otaczające je środowisko na trzech różnych płaszczyznach (domu, miasta, planety) i wprowadza ich do przyjaznych środowisku rozwiązań, jak np. produkcja energii słonecznej, wyłączanie trybu oczekiwania urządzeń, zużycie wody, itd.
Gdzie zagrać?: http://ohmpro.org/envkids/index.php?option=com_content&view=article&id=133&Itemid=133 wybierz opcję "my town".
Wejdź na stronę projektu MASS, by dowiedzieć się więcej o EnvKids.
Odniesienie do programu nauczania: Poprzez tę grę, uczniowie dowiadują się czym jest planowanie miast i zrównoważone środowisko, a także relacja pomiędzy tymi elementami w kontekście codziennych zachowań.
Jak włączyć tę grę w tematykę lekcji geografii, biologii, chemii, fizyki lub matematyki?: Poproś uczniów o wykonanie symulacji/przebudowanie części miasta, w którym mieszkają. Mogą skorzystać ze zdjęć satelitarnych lub Map Google, by mieć lepszy podgląd. Następnie zapytaj uczniów, co można zrobić, by miasto było jeszcze bardziej zielone.