Podejście dydaktyczne
Termin geo-media jest także wykorzystywany w kontekście edukacyjnym. Geo-media stanowią doskonałe narzędzie wspierające pracę nauczycieli i procesy nauczenia oraz uczenia się. Oferują szerokie możliwości projektowania odpowiednio dostosowanych i wymagających instrukcji, według których uczniowie muszą analizować i rozwiązywać problemy. Edukacja z wykorzystaniem geo-mediów jest spójna
z celami nauczania przez odkrywanie i doświadczenia naukowe, gdyż opiera się na zastosowaniu przykładów z życia codziennego.
Geo-media mogą wspierać każdy etap procesu kształtowania kompetencji przestrzennych. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli i uczniów
w bardziej zaawansowany proces badawczy, geo-media mogą całkowicie zmienić podejście do nauczania praktycznie wszystkich przedmiotów. Narzędzia te mogą z powodzeniem być włączane w proces nauczania przedmiotów matematycznych, przyrodniczych, informatyki, geografii i historii, czy nawet ekonomii.
Kompetencje
Korzystanie z geo-mediów w kontekście edukacyjnym może dostarczać wielu korzyści:
Korzystanie z geo-mediów może dostarczać wielu korzyści, zwiększając różnorakie kompetencje użytkowników:
- personalne, dzięki doskonaleniu umiejętności odczytywania informacji przestrzennej (orientacji, łączenia, interpretacji, pomiarów, porównywania i tworzenia zapytań).
- społeczne, poprzez realizację zadań wymagających współpracy, współdzielenia się rezultatami, dyskusji, aktualizowania map, infografik, wykresów, zbierania
i prezentowania informacji, dodawania informacji do map, itd. Dzięki analizowaniu prawdziwych problemów na świecie, uczniowie bardziej interesują się sprawami kontrowersyjnymi, angażując się w dyskuje, debaty i procesy decyzyjne. Co więcej, wykorzystywanie geo-mediów w klasie pozwala nauczycielom pokonać technologiczną przepaść pomiędzy nimi a ich uczniami.
- zawodowe, dzięki przeniesieniu świata rzeczywistego do szkolnej klasy, realizacji praktycznych zadań opartych o rozwiązywanie problemów, wdrożeniu nauczania w oparciu o projekt badawczy, opracowywaniu strategii prac terenowych. Poprzez rozwijanie umiejętności w zakresie korzystania z geo-mediów uczniowie zwiększają swoje szanse na rynku pracy.
Poniżej znajdziesz kilka ważnych powodów, dla których warto zacząć korzystywać z geo-mediów poczas lekcji:
- profesjonalizm – geo-media są powszechnie wykorzystywane w wielu firmach i instytucjach przez pracowników zajmujących się
m.in. planowaniem przestrzennym, logistyką, infrastrukturą, rolnictwem, gospodarką wodną i badaniami dotyczącymi zmian klimatu;
- zatrudnienie – sektor geoinformacyjny gwałtowanie się rozwija, kompetencje w tym zakresie są pożądane na wielu stanowiskach;
- predyspozycje społeczne – geo-media, umożliwiając śledzenie na mapach cyfrowych wielu danych z zakresu bezpieczeństwa, planowania przestrzennego, czy lokalizacji usług, przygotowują uczniów na bycie aktywnym w lokalnym społeczeństwie.
- zdolności personalne – geo-media są chętnie wykorzystywane jako składowa mediów społecznościowych.
- nauczanie – edukacja z wykorzystaniem geo-mediów wspiera rozwój kompetencji przestrzennych.
Jedną z zalet włączania geomediów do procesu dydaktycznego jest możliwość pokazywania w stosunkowo krótkim czasie powiązań tematycznych pomiędzy poszczególnymi zagadnieniami poruszanymi na lekcji oraz połączenia wiedzy teoretycznej z określonym, rzeczywistym miejscem na świecie. Geo-media funkcjonują w wielu obszarach działalności człowieka. Wplatane w proces nauczenia mogą wzmacniać lub czasami nawet odkrywać jego praktyczne znaczenie. Pozwalają także uczniom wirtualnie podróżować do miejsc, które są dla nich zbyt odległe i niedostępne, zdobywać wiedzę o różnych obiektach i zjawiskach, a także śledzić procesy zachodzące na świecie. Geo-media wykorzystywane w nauczaniu przez doświadczanie dostarczają wartości dodanej do typowej lekcji przeprowadzanej w tradycyjny sposób. Pomaga to rozwijać wszystkie umiejętności badawcze, jak np. myślenie przestrzenne – umiejętność identyfikacji, analizy
i zrozumienia lokalizacji, skali, wzorów i trendów w zakresie geograficznej i okresowej relacji pomiędzy danymi, zjawiskami i ważnymi społecznie sprawami. Te umiejętności nigdy wcześniej nie były tak pożądane, jak we współczesnym społeczeństwie.